Chce-li si uživatel zřídit elektronický podpis a mít s tím minimum práce, obvykle volí cestu komplexní služby u Elektronického podpisu. A nyní je mu ještě blíže díky novým pobočkám v dalších krajských městech.
Pokud se chce firma účastnit tendrů na veřejné zakázky, podepsat dotační program či komunikovat se státní správou, potřebuje k tomu ve většině případů kvalifikovaný certifikát, jehož prostřednictvím je právě možné jednotlivé úkony jednoduše provádět. Certifikát je možné si v Čechách opatřit u jedné ze tří akreditovaných certifikačních autorit: První certifikační autority, eldentity nebo u patrně nejznámější České pošty (služba PostSignum). „Určitou nevýhodou u některých certifikačních autorit je, že celkové zřízení certifikátu a jeho nastavení v počítači bývá pro většinu běžných uživatelů často velmi obtížně pochopitelné a zdlouhavé. Firmy však potřebují mít elektronický podpis co nejdříve, neboť je obvykle tlačí čas.“ popisuje Lukáš Vaněček, majitel společnosti s příhodným jménem Elektronický podpis s.r.o., jež je oficiálním partnerem jedné z certifikačních autorit. „Když jsem si sám elektronický podpis před lety nastavoval, strávil jsem nad tím několik hodin, ne-li dnů. Zákazníci se teď ocitají v ještě složitější situaci v důsledku plánovaného rušení poštovních poboček.“ Pokračuje ve vyprávění pro Denik.cz.
Právě díky této počáteční trpké zkušenosti se rozhodl společnostem i fyzickým osobám starosti se zřízením elektronického podpisu ušetřit.„Celý proces vydání certifikátu máme ve své režii, tedy připravujeme za klienty kompletní dokumentaci, dodáváme nezbytný software i hardware a máme síť poboček, kterou aktuálně také rozšiřujeme o Ostravu, Zlín a České Budějovice. V daných lokalitách máme vlastní konzultanty, kteří za klienty vždy dojedou. Praha i Brno se dlouhodobě velmi osvědčily, proto expandujeme dále, abychom byli klientům nejen v těchto městech blíže, ale zkrátili i případné dojezdové vzdálenosti mimo tato města,“ doplňuje. Díky takto pojatému řešení se daří zkrátit dobu vydání certifikátu včetně podpisu smluvní dokumentace, nastavení v PC a zaškolení na méně než 1 hodinu.
O elektronický podpis se přitom stále více začínají zajímat i firmy, které jej nepotřebují kvůli komunikaci se státní správou a jiným situacím, které elektronický podpis přímo vyžadují, ale k prostému zjednodušení papírování a podepisování smluv, a to např. s dalšími společnostmi, které na tento způsob oběhu dokumentů přestupují. Elektronický podpis je totiž zakotvený v českém zákoně a vymahatelný i u soudu.
„Doba, kterou nyní zažíváme, podobným řešením jednoznačně nahrává. Firmy vyjíždějí ze zajetých kolejí, snaží se své procesy maximálně zefektivnit a učí se pracovat vzdáleně. Digitalizace procesů je jednou z možností. Celý trh, ale i samotnou státní správu, však čeká ještě dlouhá cesta,“ hodnotí Vaněček na závěr celou situaci.
Kontakt: