Nejvýznamnějším trendem v loňském roce byl příklon zákazníků k malým úsporným vozům. Vyplývá to z prodejních statistik Auto ESA, jednoho z největších českých prodejců ojetých vozů.

“V roce 2022 se naši klienti jednoznačně více zajímali o menší vozy s benzínovým motorem. A zaznamenali jsme i další trendy. Meziročně vzrostl zájem o bateriová elektrická vozidla a také o starší a levnější vozy – v důsledku čehož se zvýšilo průměrné stáří prodaných vozidel. Také se zvedla průměrná cena, a to jak v segmentu standardních ojetin, tak v i segmentu prémiových vozů,” uvedl Filip Kučera, marketingový ředitel Auto ESA.

Nejprodávanější značky

První místo v žebříčku nejprodávanějších značek si drží Škoda s podílem 33 %, druhá v pořadí je značka Volkswagen s 12 %, třetí pak Ford s podílem 9 %. Seznam top značek dále doplňují Renault, Hyundai, Peugeot, Citroën, Opel, Kia, Dacia a Toyota. První desítka značek zůstává poměrně stabilní. Oproti roku 2021 Citroën předběhl Opel, Dacia se přemístila z posledního místa na deváté a desátá Toyota, nováček v TOP 10, vytlačila značku Audi na jedenácté místo.

Nejprodávanější modely

Nejprodávanějším modelem je Octavia II s podílem 6 %, následovaná Fabií I s podílem 5 % a Octavií III se 4 %. Další pozice v první desítce obsadily modely Fabia II, Golf, Focus, Passat, Fabia III, Octavia I a Rapid. Meziročně si o jednu příčku pohoršily Octavia III a Passat ve prospěch Fabie I a Fordu Focus, což dokumentuje příklon zákazníků k vozům nižších tříd.

Trendy ve výběru paliva

Největší podíl v prodeji měla auta s benzínovým motorem (52 %) a naftová auta (46 %). Na třetí příčce se umístil pohon LPG (1,23 %), za ním elektrický pohon (0,34 %), CNG (0,33 %) a hybridní pohon (0,23 %). Nejvýznamnější meziroční změnu představuje přesun benzínových motorů z druhého na první místo. Důvodem je zvýšení zájmu o malé benzínové motory jako reakce na nejisté ceny pohonných hmot. S cenou paliv souvisí i nárůst prodejů elektrických vozů, které poprvé předstihly CNG a hybrid. Nejprodávanějším modelem mezi elektrickými vozy bylo Citigo (48 %), následované Leafem a i3 se stejnými podíly (13 %).

Jaké karoserie si zákazníci vybírali

Nejprodávanější karoserií v roce 2022 byl hatchback (30 %). Na druhém místě se umístila karoserie kombi (29 %). Na třetím a čtvrtém místě spolu těsně soupeří SUV (11,5 %) a MPV (11 %). Nejvýznamnější změnou oproti roku 2021 je pokles podílu karoserií kombi, jež obsadily druhé místo – ve prospěch hatchbacku. I tento trend dokládá příklon zákazníků k menším a levnějším vozům.

Změny v cenách a průměrném stáří vozidel

V segmentu standardních ojetin byla v roce 2021 průměrná cena 195 696 Kč. V roce 2022 pak vzrostla na 200 399 Kč. Průměrné stáří vozu v tomto segmentu meziročně vzrostlo z 10,3 na 11,5 roku, což dokumentuje inklinaci zákazníků ke starším vozům z důvodu kompenzace zvýšených cen. V segmentu mladých prémiových ojetin se meziročně zvýšila průměrná cena ze 429 981 Kč na 522 498 Kč. Tento segment celkově roste především z důvodu zpomalených dodávek nových aut.